Tuesday, November 23, 2010

Asas Nombor - Untuk Mendapatkan Jawapan 10

Salam Sejahtera..
Dalam post kali ni, saya nak kongsi dengan anda tentang Asas Nombor. Saya yakin kita sendiri pun tak sedar yang kita gunakan untuk memudahkan pengiraan seharian akan merujuk kepada Asas 10 (yang kita bincangkan di sini). Jom kita lihat contoh statement di bawah.


Kalau saya tanya kepada anda, apakah nombor yang ditambah dengan nombor yang lagi satu, akan menghasilkan jawapan 10?
Mudah bukan?
Memang banyak jawapan yang dapat diterima.
Sebagai menjawab soalan itu tadi, saya ringkaskan seperti di bawah..

Untuk medapatkan jawapan 10,
jawapannya mungkin,
1 + 9 = 10
2 + 8 = 10
3 + 7 = 10
4 + 6 = 10
5 + 5 = 10
dan reverse semula
6 + 4 = 10
7 + 3 = 10
8 + 2 = 10
9 + 1 = 10

Simple kan?
Memang ia nampak simple dan mudah. Mungkin ada yang cakap, tak perlu tau pun.. Tapi saya yakin, untuk anak-anak, basic/asas ini yang perlu diceritakan kepada mereka supaya mereka dapat faham seawal yang mungkin.. Tanpa asas, tak mungkin soalan-soalan yang lebih rumit dapat di selesaikan. :)

0 comments:

Post a Comment